Дистанційне - онлайн кунсультування

 Шляхи формування здорового

 пхологічного клімату в учнівському колективі

Учнівський колектив — могутній засіб формування особистості, але лише тоді, коли клімат в ньому позитивний, безконфліктний. Ось чому вивчення соціально-психологічного клімату є дуже важливим. Адже клімат впливає на виховання, гармонійний розвиток особистості учнів, значною мірою зумовлює риси характеру окремих учнів та стосунки в колективі.

Психологічний клімат – сукупність внутрішніх умов, які створюють в процесі розвитку і життєдіяльності групи наявність позитивної перспективи як для групи в цілому, так і для кожного члена групи;

Істотним показникам психологічного клімату є рівень згуртованості класу. Позитивний психологічний клімат сприяє формуванню  почуття задоволеності членів колективу від участі у спільній діяльності.

Під соціально-психологічним кліматом розуміють загальний емоційно-динамічний настрій, в якому відбувається система взаємостосунків що склалися:  домінуючий настрій, задоволеність роботою, її привабливістю, єдністю колективної та особистої мети.

Ставлячи собі завдання створити здоровий, сприятливий соціально-психологічний клімат, доцільно враховувати  поєднання основних компонентів:  гуманністичність  і взаємовимогливість.

Отже, лише за умови забезпечення сприятливого Соціально-психологічного клімату стає можливим ефективне підтримання психічного здоров’я та оптимістичного настрою у всіх учасників освітнього процесу.

Здоровий соціально-психологічний клімат (СПК) –це одна з умов плідної роботи колективу.

 Для створення сприятливого психологічного мікроклімату в учнівському колективі потрібно:

 Ø  створити всі умови для гармонійного та всестороннього розвитку особистості;

Ø  встановити духовний контакт між вчителями і класом;

Ø  створити доброзичливі відносини, взаємні симпатії в класі;

Ø  у відношеннях між угрупуваннями в середині колективу має бути взаєморозуміння;

Ø  навчитись бути тактовним;

Ø  уміти бачити в кожній дитині перш за все хороше ;

Ø  виявляйте особливий такт, увагу при зустрічах, спілкуванні;

Ø  Навчись бути радісним:

Ø  хто постійно в пригніченому настрої, той руйнує здоров’я своє і оточуючих;

Ø  лише володіючи своїми емоціями і почуттями, можна навчитися бути радісним;

         

Визначаючи унікальність кожної людини, Сократ твердив, що “для одного існує і здається одне, а для другого інше”. Ніяка думка не буває помилковою. Повага до думки учня, рівноправний діалог, співробітництва – це ті головні позиції, що лежать в основі активних методів роботи.




ПРАВИЛА СПІЛКУВАННЯ:


ü  Аргументуйте свою точку зору. Вмійте слухати.

ü  Проявляйте увагу до особистості інших:

ü  Вибирайте форму спілкування.

ü  Не відповідайте людям в категоричному тоні.

ü   Пам’ятайте імена людей.

ü  Проявляйте щирий інтерес до людей.

ü  Давайте людині можливість самостійно виправлятись, без приниження її гідності.

ü  Майте терпіння в екстремальній ситуації.

ü   Розпочинайте бесіду з демонстрації дружніх стосунків.

ü  Якщо існує упередження, не показуйте його.

ü  Нехай людина чує що ідея належить їй.

ü   Піднімайте людину на психологічний п’єдестал.

ü  Не наказуйте людям.

ü  Посміхайтеся.

 

Пам’ятка

Самоперевірки вчителя вміння забезпечити співробітництво з учнями.

1. Чи шаную я в кожному учневі особистість, чи рахуюсь з його думками, переконаннями, інтересами, чи дотримуюсь заповіді “не зашкодь”?

2. Чи заохочую їх відстоювати свою точку зору, чи не перетворюю групу в театр одного актора?

3.Чи розумію, що дитина - складна, дуже індивідуальна, єдина і неповторна особистість, чи можна працювати з нею і не знати її?

4.Чи намагаюсь я бути порадником та наставником учням, чи не вдаюсь до будь – яких категоричних розпоряджень, наказів, авторитарних вимог та помсти?

5. Чи усвідомлюю я, що кожен мій урок – це логічне мислення, це творчість, це гра, це задоволення і насолода, це щоденні маленькі відкриття?

6. Чи вмію я бачити душу в очах дитини, чи вмію терпляче вислуховувати учня, навіть тоді, коли не згоден з його думками?

7. Чи вчу я учнів дотримуватися вимог гігієни розумової праці, чи можу вчасно зняти з них напругу і утому?

8. Чи пам’ятаю я, що свобода вибору – найпростіший шлях до розвитку творчої діяльності ? Адже самі нетворчі діти здатні зробити вибір.

9.Чи підтримую я атмосферу співробітництва, ставлячи перед учнями якомога складнішу мету, вказуючи на її виключну складність, чи вселяю впевненість, що вона досягнута, чи стимулюю зусилля?

10. Чи не забуваю я рішуче і твердо вдаватися до само наказу, якщо потрібно подолати поганий настрій, втому, лінощі, адже сильний лише той, хто володіє і вміє управляти собою?

 




3 коментарі:

  1. Сприятливий психологічний клімат у колективі - запорука гармонії. Тому щиро дякую Вам, Катерино Олегівно, за цінні професійні поради. Дослухатимемось неодмінно!!!

    ВідповістиВидалити
  2. Дякую за хороші поради та співпрацю!

    ВідповістиВидалити

«Резильєнтність (стресостійкість) або як «не розсипатись» під час війни»

Стрес — це невід’ємна частина життя , яка може бути як рушійною силою розвитку, так і джерелом небезпеки для здоров’я. Важливо навчитися роз...