Шляхи формування здорового
Учнівський колектив — могутній засіб формування особистості, але лише тоді,
коли клімат в ньому позитивний, безконфліктний. Ось чому вивчення
соціально-психологічного клімату є дуже важливим. Адже клімат впливає на
виховання, гармонійний розвиток особистості учнів, значною мірою зумовлює риси
характеру окремих учнів та стосунки в колективі.
Психологічний клімат – сукупність внутрішніх умов,
які створюють в процесі розвитку і життєдіяльності групи наявність позитивної
перспективи як для групи в цілому, так і для кожного члена групи;
Істотним показникам
психологічного клімату є рівень згуртованості класу. Позитивний психологічний клімат сприяє формуванню почуття задоволеності членів колективу від
участі у спільній діяльності.
Під соціально-психологічним кліматом розуміють
загальний емоційно-динамічний настрій, в якому відбувається система
взаємостосунків що склалися: домінуючий
настрій, задоволеність роботою, її привабливістю, єдністю колективної та
особистої мети.
Ставлячи собі завдання створити здоровий, сприятливий соціально-психологічний
клімат, доцільно враховувати поєднання
основних компонентів: гуманністичність і взаємовимогливість.
Отже,
лише за умови забезпечення сприятливого Соціально-психологічного клімату стає
можливим ефективне підтримання психічного здоров’я та оптимістичного настрою у
всіх учасників освітнього процесу.
Здоровий
соціально-психологічний клімат (СПК) –це одна з умов плідної роботи колективу.
Ø
встановити духовний контакт між
вчителями і класом;
Ø
створити доброзичливі відносини,
взаємні симпатії в класі;
Ø
у відношеннях між угрупуваннями в
середині колективу має бути взаєморозуміння;
Ø
навчитись бути тактовним;
Ø
уміти бачити в кожній дитині перш за все хороше ;
Ø
виявляйте
особливий такт, увагу при зустрічах, спілкуванні;
Ø
Навчись бути радісним:
Ø
хто постійно в пригніченому
настрої, той руйнує здоров’я своє і оточуючих;
Ø
лише володіючи своїми емоціями і
почуттями, можна навчитися бути радісним;
Визначаючи
унікальність кожної людини, Сократ твердив, що “для одного існує і здається одне, а для другого
інше”. Ніяка думка не буває помилковою. Повага до думки учня, рівноправний
діалог, співробітництва – це ті головні позиції, що лежать в основі активних
методів роботи.
ПРАВИЛА СПІЛКУВАННЯ:
ü Аргументуйте свою точку зору. Вмійте слухати.
ü
Проявляйте увагу до особистості
інших:
ü
Вибирайте форму спілкування.
ü
Не відповідайте людям в
категоричному тоні.
ü
Пам’ятайте імена людей.
ü
Проявляйте щирий інтерес до людей.
ü
Давайте людині можливість самостійно
виправлятись, без приниження її гідності.
ü
Майте терпіння в екстремальній
ситуації.
ü
Розпочинайте бесіду з демонстрації дружніх
стосунків.
ü
Якщо існує упередження, не
показуйте його.
ü
Нехай людина чує що ідея належить
їй.
ü
Піднімайте людину на психологічний п’єдестал.
ü
Не наказуйте людям.
ü
Посміхайтеся.
Самоперевірки вчителя вміння забезпечити співробітництво з
учнями.
1. Чи шаную я в кожному учневі особистість, чи рахуюсь з його думками, переконаннями, інтересами, чи дотримуюсь заповіді “не зашкодь”?
2.
Чи заохочую їх відстоювати свою точку зору, чи не перетворюю групу в театр
одного актора?
3.Чи
розумію, що дитина - складна, дуже індивідуальна, єдина і неповторна
особистість, чи можна працювати з нею і не знати її?
4.Чи
намагаюсь я бути порадником та наставником учням, чи не вдаюсь до будь – яких
категоричних розпоряджень, наказів, авторитарних вимог та помсти?
5.
Чи усвідомлюю я, що кожен мій урок – це логічне мислення, це творчість, це гра,
це задоволення і насолода, це щоденні маленькі відкриття?
6.
Чи вмію я бачити душу в очах дитини, чи вмію терпляче вислуховувати учня,
навіть тоді, коли не згоден з його думками?
7.
Чи вчу я учнів дотримуватися вимог гігієни розумової праці, чи можу вчасно
зняти з них напругу і утому?
8.
Чи пам’ятаю я, що свобода вибору – найпростіший шлях до розвитку творчої
діяльності ? Адже самі нетворчі діти здатні зробити вибір.
9.Чи
підтримую я атмосферу співробітництва, ставлячи перед учнями якомога складнішу
мету, вказуючи на її виключну складність, чи вселяю впевненість, що вона
досягнута, чи стимулюю зусилля?
10.
Чи не забуваю я рішуче і твердо вдаватися до само наказу, якщо потрібно
подолати поганий настрій, втому, лінощі, адже сильний лише той, хто володіє і
вміє управляти собою?
Дякую за корисну інформацію!
ВідповістиВидалитиСприятливий психологічний клімат у колективі - запорука гармонії. Тому щиро дякую Вам, Катерино Олегівно, за цінні професійні поради. Дослухатимемось неодмінно!!!
ВідповістиВидалитиДякую за хороші поради та співпрацю!
ВідповістиВидалити